mikrotrendy

mikrotrendy

Ach tie mikrotrendy!

Palmy, monstery, ananásy, banánové listy či kaktusy.

Sú jednoducho všade. Od módy v odievaní cez interiérové doplnky, textilný a grafický design je trh zaplavovaný týmito motívmi. Téma je samozrejme oveľa širšia a spadajú do nej aj všade prítomné plameniaky a americká éra mliečnych barov. Od plaviek s ovocným vzorom po kaktusom potlačené pohľadnice a nafukovacie donuty je takmer nemožné uniknúť cvengu pohodovej Ameriky. A prečo sa stalo všetko totálne tropickým?

Tvary ako ananás, kaktus či pohár Martini pôsobia jednoducho slnečne a ľahko vyčaria úsmev na tvári. Presúvame sa z éry industriálnych holých tehlových stien a medených závesných svietidiel. Nastala totiž doba ananásová!

Aj sociálne siete nám podsúvajú túto túžbu. Otvoríte Instagram a vidíte ľudí tancujúcich pod palmami na Bali a tento pocit si chcete aspoň kúskom ukradnúť aj do vlastného všedného života.

A čo tak palmový vzor na tapete? Aj keď máme radi všetky druhy listnatých vzorov, tak sme obzvlášť priťahovaní ku klasickej palme Areca. Je zábavná, fresh a perfektná pre horúce mesiace (alebo aj pre tie chladnejšie, keď snívate o slnečných dňoch). V takomto výbere zohráva veľkú rolu zelená farba, ktorá nesie symboliku prírody a odvoláva sa aj na jej ochranu a ekológiu. Preferencie výberu takéhoto eye-catchera sa vyskytujú hlavne v meste, kde trpíme jej nedostatkom.

Plameniaky rovnako nie sú niečo, čo vidíme každý deň. A to je celá pointa. Tým, že máte jedného vo svojej domácnosti, prinášate trochu fantázie do vášho interiéru. Všetci by sme chceli žiť na pláži v Malibu. Ale to nie je možné, tak pracujeme s tým, čo je.

Dnes môžeme kúpiť ananás za 2€ v obchode, avšak ovocie stále nesie symboliku z čias, kedy bolo symbolom moci. Dôkazom je aj maľba zo 17. st. z kráľovskej zbierky, kedy je Charles II. obdarovaný ananásom od návštevníka kľačiaceho na kolene. A teda je aj symbolom pohostinnosti: vo viacerých kútoch sveta je ananás tradičnou formou uvítania, ako keď Vás susedia na privítanie obdaria koláčom. Zariaďovanie vášho domova v duchu „akoby sa práve u vás chystala párty“ prichádza prirodzene v období strachu z nedostatku- FOMO (fear of missing out), keď sú práve pekné udalosti a zážitky najväčším pokladom. Ide o zachovávanie pozitívneho ducha, o niečo, na čo by sme sa mohli tešiť, aj keď svet pôsobí trochu šedivo.

A práve designéri odrážajú to, čo sa deje vo svete. Takéto nákupy sú poháňané emóciami, takže to, čo designér vytvorí, je odrazom emocionálnych potrieb spoločnosti v danom okamihu. Práve prežívame dobu aktivizmu. Každý má príčinu. A to znamená, že farby a grafika, na ktoré ľudia reagujú sú pútavé a šialené. Predpokladom je, že optimistická nálada tropického gýča ustúpi v ďalších sezónach niečomu ostrému a prísnemu.

Trend dáva produktu časovú nálepku. Blahoželania a baliace papiere sú trendom motivované, pretože podvedome chcete aby príjemca vedel, že ste si ukradli čas z obedovej pauzy, aby ste tieto veci kúpili zvlášť na počesť konkrétnej príležitosti.

Pred tropickým gýčom sme tu mali prímorský: všetko vybledlo, na stenách a zariadení sa objavujú ručne maľované znaky, ako aj lano, mušle, hviezdice. A ešte pred tým “chateau glamour”: fejkové jelenie hlavy, lustre a zamatové sedacie súpravy. Čo je teda iné oproti minulosti? Súčasná doba je postavená na ihneď identifikovateľných maskotoch. Plameniak označuje váš dom, tak ako fajka Nike vaše tričko, alebo smajlík, ktorý udáva tóninu správy. Generácia, ktorá si byty iba prenajíma si praje instagramový interiér, ktorý si so sebou odnesie, keď sa presúva. V takomto prípade nemá význam meniť kuchynskú linku, ale môžete si kúpiť vozík s kolieskami a držiak na kocky ľadu v tvare ananásu, alebo dekoračné závesy s motívom monstery. Práve ekonomické okolnosti cieľového trhu ovplyvnili tento trend. Interiéry hovoria príbeh nášho života.

Augarden